Opleiding

De eenjarige master-na-masteropleiding Meertalige Bedrijfscommunicatie (MTB) staat voor een uniek traject van 60 studiepunten dat de overgang vormt tussen de academische studies en het professionele leven. MTB staat open voor studenten met uiteenlopende voortrajecten (Taal- en Letterkunde, Handelswetenschappen, Wijsbegeerte, Kunstwetenschappen, Communicatiewetenschappen, Rechten et cetera). Het programma biedt o.a.:

  • een doorgedreven kennismaking met het bedrijfsleven: Marketing, Recht, Economie, Accounting…
  • ruime aandacht voor de principes én de praktijk van de bedrijfscommunicatie in het Nederlands, Engels en Frans, en dat zowel mondeling als schriftelijk.

Onder begeleiding van het MTB-team én professionals werken de studenten gedurende het hele jaar in teamverband aan een groot imago- en communicatieproject in opdracht van een externe organisatie. Zo werkte MTB in het verleden al voor Mars Belgium, Febelfin, Natuurpunt, Bozar, Essenscia, UGent en Vooruit.

Daarnaast lopen onze studenten vanaf eind maart tien weken stage bij de afdeling communicatie van een organisatie naar keuze. Daar kunnen ze proeven van bedrijfscommunicatie in de praktijk terwijl ze een eigen onderzoek uitvoeren gebaseerd op een communicatieve uitdaging binnen hun stageplek.

 

Belangrijk:  Om te kunnen aansluiten bij de opleiding dienen studenten een instaptest af te leggen. Die vond plaats op 5 juli en 13 september 2022. De instaptest heeft tot doel te onderzoeken of de student voldoende gemotiveerd is en over de vereiste taalkennis in het Frans en Engels beschikt om de opleiding vlot aan te kunnen. Bij studenten voor wie Nederlands niet de moedertaal is, wordt onderzocht of zij beschikken over de vereiste kennis van het Nederlands.

 

Herbekijk de opgenomen infosessie van 2021